Nappsnöre


Jag har sytt nappsnören! Eller vi som ska flytta (tillbaka) till Norrland håller på att vänja oss vid att säga tutte istället för napp. Tur att Isabellas dagisfröken är norrlänning och redan har lärt henne vad tutte är!
Det var kul att sy och kommer definitivt att bli fler. Det här var bara en prototyp och de blev bra, tycker jag. Alexander och kusin Sixten blir försökskaniner och får fälla det slutliga avgörandet om modellen funkar!

Material: Tyget är en bit från Sandbergs Kasper & Saga-kollektion som jag fått som tygprov. Hängselklämman har jag köpt hos Bibbis Textil och därifrån kommer också den röda 3mm-resåren som jag knöt en ögla av.
Mönster: Eget. Jag klippte en remsa av tyget, ca 40 cm lång och 5 cm bred. Nappsnöret får inte vara längre än 22 cm i färdigt skick av barnsäkerhetsskäl. Jag zickzackade tyget, pressade in kanterna på längden och satte sedan dit klämman och gummisnoddsöglan. Sedan sydde jag ihop tyget till en rundel och efter det sydde jag dekorsöm då jag också sydde fast det lilla bandet som dekor. Nappen sitter jättebra och självklart kan man tvätta nappsnöret i maskin.

Fler nappband kommer!

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Kusin Sixten älskar sitt nappsnöre! Så fint, praktiskt och gott =)

Klämman är super, sitter mycket bättre än på våra fabriksgjorda nappsnören.

2010-05-05 @ 17:21:41
Postat av: Åsa

Hejsan!

Vad smart att göra nappsnören själv istället för att köpa de svindyra som dessutom går sönder eller försvinner (!) efter ett tag.

Massor med fina kläder gör du också!

/Åsa

2010-05-06 @ 21:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0