Mera mössor till folket!


Jag har startat mössfabrik för att påskynda våren! Här är det Alexanders, Isabellas och min egen (som mycket oväntat fick döskalle-dekor. Jag ogillar verkligen döskallar men hade ont om passande band).


Sixten och Frida får också mössor. Frida beställde (såklart) en rosa och den blev så fin så jag tänkte att kanske Isabella ville ha den istället (att växa i, för den blev stor) men hon bara slet av sig den och fräste "Fridas!". Rätt ska vara rätt!


Selma får en gul, kommer med posten!


Ella och Joel (om den passar... KAN vara för liten!) får också mössor med posten. Svårt med huvudmått på de lite större barnen när man inte har någon att prova på. Jag hoppas den passar och annars får han välja sig en ny!


Invändigt sydde jag fast bomullsband att märka mössorna med och på framsidan olika små dekorband. Är osäker på hur dekorbanden kommer klara tvätten... I övrigt tål mössorna åtminstone 40 grader (tål säkert mer men varför chansa) men kan gå ut sig lite på bredden och krympa lite på längden, har jag märkt.

Mönster: Eget. Har märkt att det skiljer väldigt hur mycket stretch det är i olika trikåer även från samma fabrikant, så det är fortfarande lite lotteri vilka mössor som kommer passa vilket huvud.
Material: Det mesta från E-slöjd. Beställde tyger för 300 kr och fick ut 8 mössor, och då har jag ändå tyg kvar! Sen är några tyger småbitar jag hade i gömmorna också. Banden är också diverse band ur lådan.
Inspiration: Mössor görs ju lite varstans, men det är såklart Geggamoja som inspirerat till dessa mössor.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tackar, tackar! Vilka fina mössor! Båda passade utmärkt vid första provningen! Hoppas bara då att de inte krymper i tvätten:)

2010-04-27 @ 10:27:01
Postat av: Carolina

Tygerna är tvättade innan så de ska väl inte krympa mer, men det är som om tyget drar ihop sig... Kan nog vara en idé att sträcka efter tvätt!



Kul att de passade!

2010-04-27 @ 10:35:07
Postat av: ele

Underbara mössor! Precis något sådant jag skulle vilja ha själv när våren är lite för kall. Vet inte vart man köper vuxenmössor i trikå och vågar mig inte på att sy, så jag har fått ha stickad mössa eller ingen mössa...

2010-05-14 @ 22:17:48
URL: http://eleonor.blog.valborg.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0