Lyxmüsli


Den här superfina burken från HouseDoctor har jag köpt för att ha familjens müsli i. Vi slukar stora mängder och jag är trött på att blanda och fylla på nytt hela tiden, så jag har letat en stor burk som inte heller blir för tung (glasburkar t.ex.). Jag köpte burken hos House of Hedda.


Jag har letat speceriskopa ungefär lika länge som jag letat müsliburken och hittade den slutligen på Granit. Första morgonen med nya skopan öste Isabella upp ungefär 4 dl müsli i sin tallrik...! Hon gillar att ösa med spadar ;-)


Carolinas Lyxmüsli
En variant på ett recept hos Ica. Blir ca 13 dl

100 g nötter (t ex mandel, hasselnötter och valnötter)
3 1/2 dl rågflingor
3 1/2 dl fiberhavregryn
1/2 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl kokosflingor
2-3 tsk malen kardemumma
3 msk rårörsocker
2 dl vatten
3/4 dl solrosolja

Lägg en tunn skärbräda i botten på en långpanna. Hacka nötterna grovt. Ta bort skärbrädan och blanda i de övriga torra ingredienserna.  Blanda vatten och olja och häll det över plåten. Krama ihop med fingrarna. Rosta sedan i 200 grader i ca 35 minuter, rör om ordentligt åtminstone var 10e minut. Låt svalna.

Sedan brukar vi blanda i ett "vanligt" icke-rostat müsli samt russin också.

Smaklig spis!



Kommentarer
Postat av: Helena

Men åh, vad gott det låter! Jag äter en del müsli, men inte orkar jag göra egen...

2010-03-27 @ 19:16:58
URL: http://helenas.dagar.se
Postat av: linaliten

Det låter supergott! När du blandar i "vanlig", är det samma ingredienser igen fast inte rostade?

Ha en bra fortsättning på helgen! :)

2010-03-28 @ 09:39:43
URL: http://linaliten.blogg.se/
Postat av: Maja

Åh vad gott!

2010-03-28 @ 09:49:27
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: ele

fint det ser ut. Hoppas Isabella inte hade fil i tallriken först så du kunde hälla tillbaka musli :)

2010-03-28 @ 17:14:41
URL: http://eleonor.blog.valborg.net
Postat av: Carolina

Har ju glömt att svara på linalitens fråga! Jag brukar blanda ut med färdig müsli av enklare sort, typ Euroshopper fruktmüsli (mycket bra, faktiskt!) eller Familjemüsli.

2010-04-11 @ 12:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0