Barnsligt enkelt


Har man barn går vitt formbröd hem så himla mycket mer än grovisar. Här kommer en favorit som blir bra varje gång! Superenkelt eftersom det bara ska jäsa en gång (i brödformen, så man kan diska undan medan man väntar!). Jag har också gjort min egen apelsinmarmelad. Det var både enkelt och blev himla gott! Men trots att jag gjorde halv sats har jag marmelad i hur många burkar som helst i kylskåpet...

Fina formbröd (Ur Nya Annas mat. Där finns också ett bra marmeladrecept)

50 g jäst
7,5 dl ljummet vatten
knappt 1 msk salt
1 msk honung
1-2 msk olja
knappt 2 liter vetemjöl

Smula ned jästen, lägg i salt och honung. Häll på lite vatten och rör tills jästen löst sig. Häll då ned resten av vattnet, oljan och nästan allt mjöl. Arbeta degen ordentligt i ett par minuter. Degen ska bli ganska fast. Forma till två avlånga limpor som läggs i smorda brödformar (1,5 l). Låt jäsa 30 min och grädda därefter 30 min i 200-225 grader. Bröden blir höga och fina. Supergott att rosta, tycker de vuxna i familjen!

Edit 100217: Roligt att så många av er har provat receptet! Jag fick frågan om formarna ska smörjas och ja, det ska vara smorda (men inte bröade) formar. Bröden behöver inte penslas.

Kommentarer
Postat av: Spacegirl

Tack för ett bra recept :-)

Dessa franskor ligger just nu och jäser här hemma.

2010-02-15 @ 16:00:16
URL: http://spacegirl.blogg.se/
Postat av: Spacegirl

Brödet blev väldigt gott, detta recept rekommenderas varmt :-)

2010-02-16 @ 18:43:28
URL: http://spacegirl.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ser fint och gott ut! Min mamma bakade alltid liknande bröd till oss när jag växte upp. Jag är väldigt svag för rostat bröd med marmelad OCH ost! :)

2010-02-20 @ 23:57:11
URL: http://Miss-spring.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0